Història

Si fem un cop d'ull al .cat, es tracta de tot un èxit. Ofereixen una identitat a Internet a tots els catalans i això és al·lucinant!

— Pat Kane
Vicepresident Verisign (.com i .net)

La història de la Fundació puntCAT va lligada a la història del domini .cat

Pels volts del 1995, la comunitat internauta catalanoparlant, una de les més actives del món, va començar a preguntar-se "per què no tenir un domini propi que ens representi a la xarxa?”. El 16 de març de 2004 l'Associació puntCAT, constituïda amb aquesta finalitat, trobà l'oportunitat de presentar la candidatura del domini .cat aprofitant que l' ICANN, la institució que regula els dominis d’Internet, obria la possibilitat d'assignar dominis a comunitats. La candidatura del domini .cat va rebre el suport explícit de 98 entitats i associacions, 2.615 empreses i 65.468 persones de tots els llocs de parla catalana, de tots els sectors de la cultura i activitat, un nombre mai assolit per cap altra candidatura, fet que ajudà significativament a la seva obtenció. Un cop demanat el domini, l'Associació puntCAT es dissol i dóna pas a la Fundació puntCAT, constituïda davant el Registre de Fundacions de la Generalitat de Catalunya, el 28 de desembre de 2004, amb l'objectiu de gestionar el registre del nom de domini .cat i, en general, promoure la Societat de la Informació catalanoparlant.

Aprovació del domini .cat

El domini .cat va ser aprovat per l'ICANN el 16 de setembre de 2005, fruit d'una iniciativa privada de la comunitat catalanoparlant. Pocs dies després se signava el contracte entre aquest organisme i la Fundació puntCAT, qui gestiona el Registre .cat des de llavors. Durant els següents mesos, es van dur a terme les configuracions tècniques que van portar a posar el .cat a l'arrel (servidor base del domini) el 21 de desembre de 2005 i amb ell els primers dominis .cat del registre (www.cat, domini.cat, nic.cat, ...). El primer domini .cat que va existir va ser tan.cat, una petita broma dels enginyers de la Fundació puntCAT. Durant nadal i gener es van ultimar els processos tècnics i els acords amb els registradors acreditats per l'ICANN.

Posada en marxa del .cat

Finalment, i en un temps rècord de cinc mesos, el dimarts 13 de febrer de 2006 es va iniciar el Sunrise del .cat, un període especial d'arrencada restringida pel que passen tots els dominis, i amb ell van començar a validar-se les peticions de registre. Poques setmanes després, el 23 d'abril de 2006, s'obria finalment el registre de dominis .cat a tothom, donant per finalitzada l'època inicial de posada en marxa del .cat.

Si vols conèixer més detalls sobre la nostra història pots mirar aquest vídeo, publicat el desembre de 2011, o consultar la

Memòria dels cinc anys de .cat

Premis

La Fundació puntCAT ha rebut diferents distincions que llistem aquí en agraïment als qui ens les han donat i a tota la comunitat .cat, sense el suport de la qual no ho hauríem aconseguit:

Premi d'Honor Lluís Carulla

Fundació Lluís Carulla

Premi Pompeu Fabra

en l'apartat de Comunicació i Noves Tecnologies

Premi Francesc Layret

Casal Republicà de Nou Barris

Premi Ramon Trias Fargas

Joventut Nacionalista de Catalunya